Praktijk Lenz
Praktijk voor Psychiatrie, psychotherapie en coaching
Formulieren:
Op deze pagina kunt u diverse formulieren vinden:
kwaliteitsstatuut, aanmeldingsformulier kind, aanmeldingsformulier volwassene, avg verklaring
AVG verklaring Praktijk Lenz.docx (DOCX — 16 KB)
Aanmeldingsgegevens kind 2018.docx (DOCX — 13 KB)
Goedgekeurd kwaliteitsstatuut ggz – vrijgevestigden
Format C
Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basis-
ggz en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar
te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.
I. Algemene informatie
1. Gegevens ggz-aanbieder
Naam regiebehandelaar: Thomas Lenz
BIG-registraties: Psychiater 59041467401 Psychotherapeut 29041467416
Basisopleiding: geneeskunde
AGB-code persoonlijk: 03069398
Praktijk informatie 1
Naam praktijk zoals bekend bij KVK: Praktijk Lenz
E-mailadres: lenz@planet.nl
KvK nummer: 34338619
Website: praktijklenz.nl
AGB-code praktijk: 03072783
2. Biedt zorg aan in
Omdat in het Zorgprestatiemodel nog wordt gewerkt met een onderscheid in basis- en
specialistische ggz wordt tijdelijk deze vraag ook opgenomen in het kwaliteitsstatuut. Dit onderscheid
zal in de toekomst vervallen en dan blijft uitsluitend de indeling in categorieën over.
2a.
Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.
de gespecialiseerde-ggz
2b.
Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.
Categorie A
Categorie B
3. Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod
Patiënten/cliënten kunnen met de volgende problematiek in de praktijk terecht (zoals
aandachtsgebieden, type klachten, behandelvorm):
3a. Beschrijf in maximaal 10 zinnen de algemene visie/werkwijze van de praktijk en hoe uw
patiënten/cliëntenpopulatie eruit ziet. Bijvoorbeeld: op welke problematiek/doelgroep richt de
praktijk zich, betrekt u familie/omgeving in de behandeling, past u eHealth(toepassingen) toe, etc.:
Er wordt gewerkt met diverse therapiemodellen en medicatie waarbij als uitgangspunt geldt dat
mentale problemen net als lichamelijk problemen aandacht behoeven en dat symptomen ook
signalen kunnen zijn voor een verstoord evenwicht in wat iemand aankan ten opzichte van wat
iemand draagt (draagkracht en draaglast) Hier zicht op krijgen en een aanpassing maken uitgaande
van het feit dat iedereen eigen krachten en kwetsbaarheden kent met als doel weer zelfstandig
verder te kunnen in verbinding met belangrijke anderen is uitgangspunt van het medisch handelen.
3b. Patiënten/cliënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn praktijk terecht:
Aandachtstekort- en gedrag
Pervasief
Overige kindertijd
Depressie
Bipolair en overig
Angst
Restgroep diagnoses
Genderidentiteitsstoornissen
Persoonlijkheid
4. Samenstelling van de praktijk
Aan de praktijk zijn de volgende zorgverleners verbonden:
Indicerend regiebehandelaar 1
Naam: Thomas Lenz
BIG-registratienummer: 59041467401
Indicerend regiebehandelaar 2
Naam: Thomas Lenz
BIG-registratienummer: 29041467416
Coördinerend regiebehandelaar 1
Naam: Thomas Lenz
BIG-registratienummer: 59041467401
Coördinerend regiebehandelaar 2
Naam: Thomas Lenz
BIG-registratienummer: 29041467416
5. Professioneel (multidisciplinair) netwerk
5a. Ik maak gebruik van een professioneel (multidisciplinair) netwerk waaronder:
Huisartsenpraktijk(en)
Collegapsychologen en -psychotherapeuten
ggz-instellingen
Anders: collega psychiaters, collega psychotherapeuten van het Ruysdaelcollectief
huisartsen met een consultatierelatie
de amsterdamse crisisdienst
diverse collegapraktijken zoals ook op de website omschreven als samenwerkingspartners.
5b. Ik werk in mijn professioneel (multidisciplinair) netwerk het meest, frequent, samen met
(naam/namen en indien van toepassing BIG-registratie(s)):
Esther de Wolf, psychotherapeut BIG 59047427216
Barend van de Kar, psychiater BIG 59046930901
Annemieke Oomen, psychotherapeut, BIG 69059768725
5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele (multidisciplinaire) netwerk,
tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
overleg over intensivering therapie
betrekken systeem en systeeminterventies
5d. Patiënten/cliënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij (mijzelf,
huisartsenpraktijk/post, spoedeisende eerste hulp, ggz-crisisdienst):
De praktijk is bereikbaar op alle werkdagen. In het geval van een lopende behandeling met
crisesgevoeligheid wordt tailor made met de patiënt of de cliënt afspraken gemaakt over
aanvullende bereikbaarheid in de avond of het weekend.
Daarnaast wordt met de huisarts of verwijzer contact opgenomen.
Incidenteel wordt er contact gezocht met de crisisdienst voor een vooraanmelding.
5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?
Ja, welke: zie hierboven. bij lopende behandelingen met crisisgevoeligheid wordt gekeken welke
extra ondersteuning nodig is en zijn er reguliere contacten met de amsterdamse crisisdienst van
arkin en ggz ingeest
5f. Ik vorm een lerend netwerk met de volgende vijf (inclusief mijzelf) zelfstandig werkende
zorgverleners of heb mij aangesloten bij het lerend netwerk van de volgende zorgaanbieder:
Ja.
intervisiegenoten.
Dhr. Noud van Poppel psychiater
Dhr. Peter Post, psychiater
Dhr. Olivier van Strien, psychiater
Dhr. Hans van Wechem, psychiater
Mevr. Els Dekker, arts/psychotherapeut
5g. Het lerend netwerk geeft op deze manier invulling aan het samen leren en verbeteren:
Maandelijke intervisiebijeenkomst. literatuurstudie zo nodig, bespreken casuïstiek en eigen
functioneren.
6. Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg
Heeft u een contract met de zorgverzekeraar?
Ja
Geeft u aan waar uw lijst met gecontracteerde verzekeraars vindbaar is
Link(s) naar lijst met zorgverzekeraars: http://www.praktijklenz.nl/Wat--Kosten.html
7. Behandeltarieven:
Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik hanteer voorwaarden en een tarief voor no-show: gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Link naar website met de behandeltarieven, en eventueel no-show voorwaarden en no-show tarief:
http://www.praktijklenz.nl/Wat--Kosten.html
8. Kwaliteitswaarborg
Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of
branche/beroepsvereniging(aanvinken wat van toepassing is:
Intervisie
Visitatie
Bij- en nascholing
Registratie-eisen van specifieke behandelvaardigheden
De beroepscode van mijn beroepsvereniging
Link naar website met bewijsvoering van de basiskwaliteitseisen van uw beroepsgroep:
http://www.praktijklenz.nl/Wat--Kwaliteit.html
9. Klachten- en geschillenregeling
Mijn patiënten/cliënten kunnen met klachten en geschillen over mij of mijn behandeling terecht
bij mij of bij (naam en contactgegevens klachtenfunctionaris):
Klachtencommissie Arkin/GGZinGeest/VVPAO
Margreet Spreij, ambtelijk secretaris
Postbus 74077
1070 BB Amsterdam
Link naar website:
http://www.praktijklenz.nl/Wat--Klachten.html
10. Regeling bij vakantie en calamiteiten
10a. Patiënten/cliënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij
Naam vervangend behandelaar:
Per situatie wordt gekeken hoe mijn waarneming geregeld is. Doorgaans gebeurd dit in
intervisieverband. Waarnemers zijn altijd vrijgevestigde psychiaters: Bv.d. Kar, P. Post, O. van Strien,
N. van Poppel
10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval de praktijk plotseling sluit wegens
overlijden of andere calamiteiten:
Ja
II. Het behandelproces - het traject dat de patiënt in mijn praktijk
doorloopt
11. Wachttijd voor intake en behandeling
Patiënten/cliënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling via deze link of
document (en kunnen deze telefonisch opvragen).
Link naar wachttijden voor intake en behandeling: www.praktijklenz.nl
12. Aanmelding en intake
12a. De aanmeldprocedure is in de praktijk als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de telefonische
aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de patiënt/cliënt):
ik ontvang de aanmelding ofwel telefonisch of via mijn website.
ik sta vervolgens de patiënt of cliënt zelf te woord m.b.t. benodigde verwijzing en vermoedelijke
wachttijd. Mocht ik geen plek hebben of onvoldoende expertise m.b.t. de hulpvraag dan adviseer ik
vaak één of meer collegae.
Ik doe zelf alle intakes.
De communicatie verloopt doorgaans telefonisch en/of via email
12b. Ik verwijs de patiënt/cliënt naar een andere zorgaanbieder met een beter passend
zorgaanbod of terug naar de verwijzer –indien mogelijk met een passend advies- indien de praktijk
geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de patiënt/cliënt:
Ja
13. Behandeling
13a. De patiënt/cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de
behandeling (naam en functie van de betreffende persoon zijn bekend bij de patiënt/cliënt):
Ja
13b. Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuurt de indicerend regiebehandelaar een
afschrift of samenvatting van het behandelplan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer),
tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Ja
13c. Ik draag zorg voor goede communicatie met de patiënt/cliënt en –indien van toepassing en
met toestemming van de patiënt/cliënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling. Ik doe
dat als volgt:
bespreken van de intake, opstellen van behandelplan en bespreken van de vorderingen, meestal om
de drie maanden. T.a.v. tussentijdse evaluatie of vragen ben ik laagdrempelig per email bereikbaar.
13d. De voortgang van de behandeling en begeleiding wordt in de praktijk als volgt gemonitord
(zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
evaluatie behandelplan, ROM, aanvullende vragenlijsten
13e. Ik reflecteer periodiek en tijdig met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten,
medebehandelaren) de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als
standaardperiode hanteer ik hiervoor:
3 maanden na start behandeling en vervolgens elke drie maanden.
13f. Ik meet de tevredenheid van mijn patiënten/cliënten op de volgende manier (wanneer, hoe):
vragen tijdens de behandeling
evaluatie van behandelplan
ROM
aan het einde van de behandeling standaard een tevredenheidsvragenlijst
14. Afsluiting/nazorg
14a. Ik bespreek met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de
behandeling en de mogelijke vervolgstappen:
Ja
14b. De verwijzer wordt hiervan door de (coördinerend) regiebehandelaar in kennis gesteld
middels een afrondingsbrief, tenzij de patiënt/cliënt hiertegen bezwaar maakt:
Ja
14c. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik
informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde
resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de patiënt/cliënt hier bezwaar tegen maakt:
Ja
15. Omgang met patientgegevens
15a. Ik vraag om toestemming van de patiënt/cliënt bij het delen van gegevens met niet bij de
behandeling betrokken professionals:
Ja
15b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe
geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en
huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld),
het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij
materiële controle):
Ja
15c. Ik gebruik de privacyverklaring als de patiënt/cliënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan
zijn zorgverzekeraar/NZa:
Ja
III. Ondertekening
Naam: Thomas Lenz
Plaats: Amsterdam
Datum: 21-04-2022
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening,
handel conform het Landelijk kwaliteitsstatuut ggz en dat ik dit kwaliteitsstatuut
naar waarheid heb ingevuld:
Ja